Podróż uśmiechu :)

Czasami cel podróży nie jest najważniejszy - liczy się sama droga, to, czego się na niej dowiadujesz i co robisz

Rzym, 10-13 luty 2014

By 19:48 , ,

Pierwszy blog, pierwszy post, a za mną pierwsza "poważniejsza" podróż (z drugiej strony- czy są niepoważne podróże?), pierwszy raz samolotem! - przepiękna stolica Włoch, Rzym :)
Udało mi się wyłuskać kilka dni podczas przerwy międzysesyjnej, dlatego po długim namyśle i przeanalizowaniu miliona opcji zdecydowałam się na odwiedzenie Wiecznego Miasta. Pomysł na tyle spodobał się mojemu przyjacielowi Bartkowi, że dał się namówić na wspólną ucieczkę na południe Europy :)

Do Modlina udało mi się dostać bezpośrednim pociągiem TLK z Krakowa za naprawdę niewielkie pieniądze. Ze stacji na samo lotnisko- autobusem na gapę, mimo że chciałam kupić bilet- kierowca jednak ich nie sprzedaje (wtedy jeszcze nie było kas biletowych na stacji w Modlinie).

Procedury lotniskowe trochę mnie zaskoczyły- nie sądziłam, że są aż tak drobiazgowe.
Wbrew oczekiwaniom mój pierwszy lot nie był specjalnie sensacyjny- w powietrzu czułam się przyjemnie, nie dopadł mnie strach ani żadne fizyczne dolegliwości (może dzięki temu, że wręcz obsesyjnie przełykałam ślinę przy starcie i lądowaniu 😃).

Na kilka dni opuszczamy ośnieżone pola i minusowe temperatury.
Kalafiorowate chmurki.
Przy lądowaniu jest szansa na obejrzenie pięknej panoramy Rzymu! Wybierzcie miejsca po prawej stronie, nie pożałujecie 😊

Panorama Rzym Tybr
Leniwie wijący się Tybr.
Panorama Rzymu Tybr

Dworzec Roma Termini.
Po wylądowaniu złapaliśmy autobus Terravision (4€) do Rzymu i już po drodze mogliśmy zachwycać się widokiem akweduktów i śródziemnomorskiej przyrody (widok palmy w połowie lutego- bezcenny!):

Dotarliśmy w ten sposób do  stacji Termini, skąd mieliśmy dosłownie kilka kroków do naszego hostelu. Muszę się pochwalić, że udało nam się wykorzystać kod zniżkowy na airbnb.com (i nie mam tu na myśli jedynie tego dla nowych klientów), dzięki czemu mieliśmy dwie noce w niewielkim, ale gustownie urządzonym pokoiku z własną łazienką, śniadaniem, TV, WiFi i innymi udogodnieniami, 10 minut od Koloseum, za śmieszne 31 zł/osobę! Szczęście mi sprzyjało ;)

Pierwszego wieczora poszliśmy na dłuuugi spacer bez specjalnego planu.

Odwiedziliśmy m.in. :
  • Bazylikę św. Jana na Lateranie (tuż przed zamknięciem):

bazylika św Jana na Lateranie Rzym

• całe Roma Imperiali  (kompleks starożytnych zabytków: Koloseum, Forum Romanum, Palatyn, kolumna Trajana itp.) pogrążone w nocnym mroku.
Koloseum wieczorem Rzym w nocy

Wzdłuż ulic rośnie wiele drzew pomarańczowych. Po długim trzęsieniu gałązkami udało się w końcu jedną zerwać! Wprawdzie wpadła pod zaparkowany samochód, ale wyciągnęliśmy ją stamtąd :-)

Paskudnie kwaśna!
Kolejny dzień to intensywne zwiedzanie wg wcześniejszego planu, który jednak nie do końca wypalił- zbyt chętnie gubiliśmy się w wąskich rzymskich uliczkach ;)

Co udało nam się zobaczyć?
  • całe Roma Imperiali za dnia- nie kupowaliśmy jednak drogich biletów do zwiedzania ruin. Prawdę mówiąc, czytając różne relacje, stwierdziłam, że i tak największe wrażenie robią oglądane z daleka, z góry- no i oszczędza się sporo euro :) jeśli jesteś miłośnikiem starożytności i lubisz z bliska przyglądać się ruinom- wtedy na pewno ucieszy Cię zwiedzanie. Jeśli jednak nie - spokojnie zadowoli Cię przyglądanie się ruinom z tarasów, których jest mnóstwo po drodze.

Koloseum Rzym

Forum Romanum Rzym

Kolumna Trajana Rzym
  • Kapitol - jedno z rzymskich wzgórz z pomnikiem Marka Aureliusza....

.... i Wilczycy, która zgodnie z legendą wykarmiła Romulusa i Remusa, założycieli Rzymu.

Pomnik niedźwiedzicy w Rzymie, Niedźwiedzica Rzym, Legenda o Remusie i Romulusie

• Wyspa Tybrowa

Wyspa Tybrowa Rzym
  • Piazza Navona, jeden z piękniejszych placów Rzymu:
Piazza Navona Rzym fontanna
Fontanna Czterech Rzek dłuta Berniniego. Wspaniała!
  • Panteon- najlepiej zachowany budynek epoki starożytnego Rzymu. Świątynia wszystkich bóstw, w 600 roku chrześcijanie przekształcili go w kościół.
Panteon Rzym, Panteon w środku

Panteon Rzym, Panteon wieczorem
Panteon z zewnątrz.
Fontanna Panteonu, Fontanna przy Panteonie Rzym
Fontanna Panteonu.
  • pierwszy raz Fontannę di Trevi (tłum ludzi, czekałam grzecznie w kolejce do zrobienia zdjęcia)
Fontanna di Trevi Rzym

• Bazylika Santa Maria degli Angeli (na Piazza della Repubblica, bardzo blisko dworca Termini)- zwróćcie uwagę na zegar słoneczny na posadzce
  • wiele, wiele innych kościołów, których nazw nie poznałam lub nie zapamiętałam.

Kilka ujęć z wybranych kościołów:

Kościół Kosmy i Damiana Rzym
W kościele Kosmy i Damiana

Trzeci dzień

Ostatni dzień to już bieganina, żeby zobaczyć wszystkie pozostałe zabytki (wczorajsze błądzenie klimatycznymi uliczkami pochłonęły zbyt dużo czasu, a miałam ogromne parcie na odwiedzenie wszystkich wytypowanych wcześniej atrakcji ;-)). Aby nie tracić czasu, wykorzystaliśmy metro- nigdy wcześniej nie widziałam tak zatłoczonej komunikacji miejskiej!

Środę spędziliśmy w:
  • Bazylice św. Pawła Za Murami- świątynia dosłownie zapierająca dech w piersiach. Ciągle detronizowana przez watykańską Bazylikę św. Piotra- a niesłusznie, bo obie są ogromne, bogato zdobione i stanowią miejsce pochówku świętych najwyższej rangi.

Bazylika papieska, Bazylika św Pawła za Murami
7.25- piękne poranne słońce :)
Tutaj znajduje się grób świętego Pawła (który został ścięty mniej więcej 3 km stąd).

Łańcuch św Pawła Rzym

Powszechnie znana przede wszystkim z umieszczonych nad kolumnadą wizerunków wszystkich dotychczasowych głów Kościoła.

Legenda głosi, że kiedy zabraknie miejsca na kolejne portrety papieżów- nastąpi koniec świata.

Ciekawostka - już kiedyś zabrakło miejsca na medaliony, za czasów papieża Piusa VII. Co prawda nie nastąpiła wtedy Apokalipsa, a .... pożar tej świątyni! Płomienie strawiły prawie cały kościół, który odbudowano po 29 latach, w 1854 roku.

Bazylika św Pawła Rzym, papież koniec świata
Ogromna, majestatyczna przestrzeń Bazyliki. I my, jedyni obecni w kościele.
  • Schody Hiszpańskie - a fontanna niestety w remoncie....

Schody Hiszpańskie Rzym
  • Piazza del Popolo i niemal bliźniacze świątynie:
Piazza del Popolo Rzym

Z góry roztacza się przepiękna panorama Rzymu, koniecznie wejdźcie i rozkoszujcie się widokiem!

Z Piazza del Popolo jest już tylko rzut beretem do... kolejnego państwa :-) Szanowny Watykanie, nadciągamy!

Muzeum Watykańskie Rzym, co zwiedzić w Watykanie, Muzea Watykańskie cena
  • Muzea Watykańskie - bilet studencki 8€ - akceptują polską legitymację, normalny 16€. Koszty są dość wysokie, ale bardzo, bardzo polecam zwiedzanie! Najlepiej od godziny 12 lub 13 - wtedy długie poranne kolejki są już przetrzebione i tłum zwiedzających też mniejszy. My nie staliśmy w ogóle w kolejce, kupując bilet przed 14:00, a samo przejście przez wszystkie sale wypełnione bezcennymi skarbami sztuki zajęło nam jakieś 4 godziny. Szybkim tempem. Przez Pinakotekę praktycznie przebiegliśmy ;)
Asklepios, bóg medycyny- rzeźba z III wieku.
Muzeum Watykańskie Rzym, co zwiedzić w Watykanie, Muzea Watykańskie cena, Mumia Watykan

Muzeum Watykańskie Rzym, co zwiedzić w Watykanie, Muzea Watykańskie cena, Sala Geograficzna Muzea Watykańskie
Sklepienie Sali Geograficznej
Sobieski pod Wiedniem Matejko, Matejko Muzeum Watykańskie
Polski akcent - Matejko, Sobieski pod Wiedniem
Sale Rafaela, Muzeum Watykańskie Rzym, co zwiedzić w Watykanie, Muzea Watykańskie cena
Sale Rafaela w Pałacu Apostolskim

• Do Bazyliki św. Piotra też wchodzimy bez kolejek- w końcu za pół godziny zamknięcie! Przed wejściem strażnicy przeprowadzają drobiazgowe kontrole, bądźcie przygotowani i zdecydowanie przyjdźcie wcześniej, niż my.

Bazylika św Piotra w Rzymie, Bazylika św Piotra w Watykanie

Bazylika św Piotra w Rzymie, Bazylika św Piotra w Watykanie, Pieta Michał Anioł
Pieta. Na żywo wręcz hipnotyzuje.

Plac św Piotra Rzym Watykan
Tęcza nad Placem św. Piotra
Po takim zwiedzaniu niemal kręci się w głowie! Najlepszym ratunkiem są wychwalane lody z Old Bridge tuż przy Murach Watykańskich. Obsługa zna język polski, byliśmy tym faktem mocno zszokowani :D
Wszystkie ochy i achy nad tymi lodami są jak najbardziej uzasadnione- nie jadłam lepszych! Weźcie koniecznie dużą porcję :)

Lody z Old Bridge- najlepsze w całym Rzymie!

Z nieszablonowych atrakcji udało nam się też dotrzeć do dzielnicy EUR (nowoczesna, biznesowa dzielnica Rzymu) oraz rzymskiej Piramidy.

Ostatnią noc spędziliśmy, włócząc się po Rzymie (tak, zaplanowałam to z premedytacją :D). Muszę przyznać, że nieco inaczej to sobie wyobrażałam- Rzym w nocy po prostu śpi! ;) Nie ma dyskotek, otwartych knajpek, ulice i chodniki są puste. Warto też zaznaczyć, że restauracje są dość szybko zamykane, o godz. 20 mieliśmy problem znaleźć ciekawą miejscówkę na wymarzone, prawdziwe spaghetti. Po 40 minutach poszukiwań udało się!
Na dowód zdjęcie:

Carbonara, spaghetti Carbonara Rzym, Carbonara Roma
Carbonara- najlepsze pod słońcem!

Pizza B.- obowiązkowo spalona przy brzegu
W nocy sporo czasu spędziliśmy przy fontannie di Trevi. Najpiękniejsza w całym Rzymie… Wpatrywałam się w nią bite 2 godziny jak zahipnotyzowana ;)

Fontanna di Trevi Rzym w nocy
Zachwycająca!

Fontanna del Tritone Rzym w nocy
Fontanna del Tritone
Rano, ok. 5.00, dowiedziałam się, że w kościele niedaleko dworca Termini jest Ekstaza św. Teresy Berniniego. Ponieważ MUSIAŁAM ją zobaczyć, o godz. 7.00 weszliśmy na mszę w kościele i po szybkiej inspekcji niemal od razu z powrotem biegiem na dworzec, żeby złapać autobus na lotnisko o 7.25 ;) Pełne szaleństwo! Ale było warto :)

Lot powrotny zakończył się niespodziewanie na Okęciu zamiast w Modlinie. Dla mnie bomba, blisko do centrum.

Podsumowanie kosztów:

• 178zł – bilety lotnicze Ryanair WMI-CIA-WMI
  • 60zł – bilety kolejowe Krk-Waw-Krk
  • 31 zł – nocleg
  • 70€- pobyt w Rzymie (jedzenie, bilety wstępu, komunikacja miejska, inne wydatki)
  • na ulicach panuje niesamowity ruch! Samochody, skutery, autokary- generalnie niezbyt przestrzega się kodeksu drogowego, dlatego często można spotkać 4 rzędy samochodów na 2-pasmowej ulicy, tudzież szybkie przejeżdżanie na czerwonym świetle.
  • Na ulicach jest wiele kraników, tzw. Nasoni- można napić się pysznej, orzeźwiającej wody w niemal każdym miejscu Rzymu!

Sumarycznie 563 złote, co wydaje mi się kwotą jak najbardziej akceptowalną za ten krótki wypad pełen atrakcji :)
Rzym to fantastyczne miasto, przepełnione historią, sztuką najwyższej klasy, przesycone kultem bogów starożytnych (mniej) i boga chrześcijańskiego (więcej). Miasto, gdzie można zjeść rewelacyjne lody, wyjątkową pizzę i najprawdziwsze spaghetti. A to tylko początek z długiej listy powodów, dla których warto odwiedzić Wieczne Miasto, do czego gorąco Was zachęcam! :)
Sama poluję na tanie loty, żeby móc odwiedzić Groty Watykańskie. I zjeść te pyszne lody! ;)

Kilka ciekawostek z Rzymu:

Nasoni woda Rzym

• muzea są otwarte dość krótko, często do 16.00 lub 17.00 - warto to wcześniej sprawdzić, planując wyjazd.
  • kulinarnie- było wino, cappuccino (słodkie i delikatne), słodkie rogaliki na śniadanie, sporo świeżych i pachnących warzyw/owoców, wspomniane wcześniej spaghetti i pizza.
    Do Polski przyjechało z nami pepperoni i avocado ;)

• zdecydowana większość zabytków nie pobiera opłat za wejście- spędzenie kilku dni w Rzymie nie musi rujnować budżetu ;)

PS Wszystkim turystom polecam serdecznie tę stronę - kopalnia informacji!